dinsdag, oktober 16, 2007

cwr venture summit 2007


Angels or Informal Investors from the network of CWR Ventures and BViT gather in the CaballeroFactory in the Hague, Netherlands.

Are you looking for an investment or are you an investor investing in young startups? Than this is the event to attend!

Angels of Informal Investors uit de netwerken van CWR Ventures en BViT innovatienetwerk komen samen in de CaballeroFabriek in Den Haag.

Ben je op zoek naar een investeerder of ben je investeerder die investeert in jonge bedrijven? Dan is dit het evenement om aanwezig te zijn!

technorati labels: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

maandag, oktober 15, 2007

BViT in matchme editie september 2007

NOTE 2 my international readers: sorry that i'm too busy and too lazy to translate this post myself. and so the text is only available in dutch. but if you're interested in our work as the most succesfull incubator of europe and of the world (after the 1 in the us) us the free website translator @ worldlingo.com. check it out here.
use http://edgarneo.blogspot.com/2007/10/bvit-in-matchme-editie-september-2007.html as link to for your translation)

we krijgen als BViT steeds meer internationale en nationale erkennig als business incubator. en de laatste tijd komen er steeds meer projectontwikkelaars en investeerders
langs die via ons netwerk gewezen worden op ons bestaan. de grap is dat
ik vaak de credits krijg voor
hetgeen pim de bokx en toon buddingh' al die jaren doen. komt misschien
een beetje door de manier ik reclame maak voor ons tentje ('be good and tell it' is en blijft mijn devies) ;-). daarom is het leuk als 1 van de founding fathers, pim de bokx nu eens vertelt over het hoe en het wat mbt BViT. in de match me (uitgegeven door het nebib) van september 2007 ku je het allemaal lezen. en natuurlijk

Eind jaren negentig was Nederland vergeven van de incubators.

In de praktijk - Incubators


Incubators helpen startende, kennisintensieve bedrijven op weg
naar volwassenheid. Pim de Bokx, oprichter Dutch Incubator Association,
legt uit wat de meerwaarde is van deze broedplaatsen en voor welke
bedrijven ze geschikt zijn.


1. Imago

Twinning was een miljoenenproject van de overheid en Gorilla Park en
Newconomy waren de bekendste particuliere initiatieven. Ze hebben
echter nooit aan de verwachtingen voldaan: er werd veel geld ingepompt,
maar het gros van de bedrijven redde het niet. Het zorgde voor een
beroerd imago van incubators.


De laatste jaren zijn nieuwe kraamkamers ontstaan, dit keer met meer
realiteitszin: aan de poort wordt voortaan strenger geselecteerd. De
meeste incubators zijn verbonden aan universiteiten en instituten,
zoals YES!Delft, Erasmus MC Incubator en ESA Business Incubation. De
enige private incubator in Nederland is BViT in Delft en Den Haag, dat
de internethype wél overleefde.


2. Meerwaarde


Een incubator is meer dan een bedrijfsverzamelgebouw. Natuurlijk
beschikken ze over een receptie, vergaderruimtes en kopieermachines,
maar de meerwaarde ligt op andere vlakken. Zo hebben ze coaches en
adviseurs die startende ondernemers op weg helpen. Maar het grootste
voordeel is de toegang tot een netwerk. Veel starters komen van de
zolderkamer en treffen bij zo’n incubator ineens andere gepassioneerde
ondernemers. Vaak leidt dit tot samenwerking, soms zelfs tot fusies. De
broedplaats levert niet alleen businesspartners op, maar vaak ook
klanten en investeerders. Incubators investeren zelf kleine bedragen en
brengen de ondernemers voor grotere investeringen in contact met
informal investors en banken.


3. Toelating


Incubators zijn meestal gespecialiseerd in een bepaalde sector en
zijn specifiek bedoeld voor innovatieve/creatieve bedrijven, die
kennisintensief zijn én echt iets nieuws doen. Voor een gewone
webdesigner is het niet bedoeld, maar wel voor een webdesigner die een
nieuw product of doelgroep voor ogen heeft. Ook de fase waarin het
bedrijf verkeert, is van belang. Een ondernemer met alleen een vaag
plan om te gaan ondernemen heeft niets bij een incubator te zoeken;
hetzelfde geldt voor bedrijven die al winst maken. De broedplaatsen
zijn er voor bedrijven die tussen beide fases in zitten: ze hebben al
wel een prototype of concept, misschien al een eerste klant, maar nog
geen winst. De BViT past een speciale formule toe die zij
‘ClusterIncubator’ noemt. Daarvoor is niet alleen de aard van het
product of dienst van een bedrijf bepalend, maar ook de mix van
bedrijven. Liefst moeten bedrijven complementair aan elkaar zijn.


4. Resultaten


Een beeld dat sommigen van incubators hebben, is dat het erg
gezellig is, maar dat er weinig succesvolle bedrijven uit voortkomen.
Dit is niet helemaal waar, want uit europees onderzoek blijkt dat na
drie jaar 84 procent van deze bedrijven winstgevend is. Wél is het zo
dat heel grote successen op één hand te tellen zijn. Een voorbeeld
daarvan is breedbandprovider Speedlinq, dat begon in de kraamkamer van
BViT en werd vorig jaar voor miljoenen euro’s verkocht aan KPN. Echte
toppers als TomTom hebben geen incubator nodig. Incubators zijn er
vooral voor degene die van zichzelf weet dat hij of zij een beetje
ondersteuning kan gebruiken.


5. Exit


Vroeg of laten moeten bedrijven op eigen benen gaan staan. Iedere
incubator heeft hiervoor zijn eigen beleid. Bij sommige is er een harde
tijdlimiet: een bedrijf mag bijvoorbeeld maximaal drie jaar blijven.
Ook winstgevendheid kan een criterium zijn. Verder kan er een maximum
worden gesteld aan het aantal medewerkers. Zodra het bedrijf meer dan
bijvoorbeeld zes medewerkers heeft, is het tijd om te vertrekken.


Pim de Bokx is mede-oprichter en managing director van BViT, een
incubator voor ICT-bedrijven in Delft en Den Haag. De BViT heeft
internationale erkenning ontvangen in 2006 toe zij als beste incubator
van Europa is uitgeroepen. Zie www.bvit.net En oprichter van DIA, een netwerk van incubatie-profesionals. Info: www.dutchincubator.nl

(eerder gepost op www.goodblog.nl en www.edgarneo.INFO



Technorati labels: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,